فرمها / معناها




Saturday, June 28, 2003

٭ به هيچ وجه با كسانی كه برای كاهش درد معده و سر دردهای شبانگاهی، بی‌خيالی و چشم پوشی از توجه و تفكر به ريشه‌های مشكلات اساسی زندگی و عوامل ضدانسانی تأثيرگذار بر زندگيمان را توصيه می‌كنند، موافق نيستم. زمان؛ عمر ما، چيزی نيست كه بشود به سادگی از آن گذشت.
درباره زندگی در كشور جمهوری اسلامی ايران می‌انديشيدم - كاری كه برای خفظ سلامتی روح و جسم، بيش از مقدار معينی در طول ماه نبايد به آن پرداخت - ديدم بدجوری به شرايط غيرانسانی تن داده‌ايم. جدای از اينكه چگونه ريده شده به جوانی ما و ورای تحليل دلايل فردی و اجتماعی شكل گيری جامعه بحران زده و كاهش روزافزون ارزشهای انسانی، يكی ازدلايل اوضاع نابسامان ايران امروز را نبود تعقل - از نوع آگاهانه و عميقش - در بسياری از حوزه‌های تصميم‌گيری، چه شخصی و چه عمومی، می‌دانم ...

بايد سياسی بود.
هرچه بيشتر به شرايط تأثير گذار بر فعاليتهای معمارانه می‌انديشم، بيشتر مطمئن می‌شوم كه يك معمار بايد سياسی باشد - سياسی نه به معنای فعاليت ملموس و آمد و شد با سياستمداران حرفه‌ای - و ناخودآگاه مناظره پيتر آيزنمن و راب كرير را مثل هميشه به خاطر می‌آورم كه در آن آيزنمن بر لزوم سياسی بودن معماران تأكيد می‌كند، زيرا اين تصميمات سياسيون و اذناب آنان است كه به صورت مقطعی يا طولانی مدت بر نحوه رشد و شكل گيری شهرها، پيشرفت و رونق معماری، اوضاع صنايع مرتبط با ساخت و ساز، نحوه آموزش معماری يا ظهور بستر مناسب فرهنگی برای فعاليتهای ارزشمند معمارانه و هزاران امكان يا دگرگونی ديگر، اثر می‌گذارد.



........................................................................................

Wednesday, June 25, 2003

٭
حسين درخشان: "مجله‌ وايرد ماه پيش يک سردبير ميهمان داشت به نام رم کول‌هاس که يکی از مشهورترين و پيشروترين آرشيتکت‌های دنيا است. او در اين شماره با توجه به روابطی که با بسياری از متفکرهای اروپايی داشت، روح تازه‌‌ی تئوريکی به وايرد داده بود که کمتر در آن ديده می‌شود. نام اين بخش ويژه در مجله «دنيای جديد» بود و شامل کلی مقاله‌ بود درباره‌ی فضاها يا مکان‌های (Space) گوناگون در دنيای آينده. هر مقاله به يک مکان يا فضای خاص می‌پرداخت که فهرستش را در سمت راست صفحه‌ای که به آن لينک داده‌ام می‌توانيد ببينيد..."





٭


مغز نيز مانند ساير اعضای بدن، نياز به استراحت دارد.
اين كشف امروز من بود.
ميشه هميشه به همه چيز عميق فكر نكرد و گاهی از كنار موضوعات بی‌اهميت ساده گذشت. مغز خسته، به درد اساسی عميق شدن در موضوعات مهم نمی‌خورد.



........................................................................................

Monday, June 23, 2003

٭
دوشنبه 2 تير 1382

معماری هوشمندانه

30. شبكيه وارونه
صفحه نمايش محل انطباق است، جاييكه فضای فيزيكی سخت‌افزار، فضای ذهنی كاربر و فضای سايبر بر هم منطبق می‌شوند. همچنين صفحه نمايش، ناحيه نمايش پايانی است، جاييكه همه ارتباطات شبكه‌ای به نقطه انتها می‌رسد. درست به مانند كاغذ، قلم و كتاب كه شتاب دهنده‌ پردازش اطلاعات در تفكر شخصی بود، صفحه‌های نمايش شتاب دهنده و متصل كننده‌هايی برای اذهان مرتبط محسوب می‌شود.
در معماری گره‌ها، صفحه نمايش "جاييكه عمل است" می‌باشد. محتويات آن هم ادراكی است و هم موضوعی برای شناخت. ماركوس نواك تمايز مفيدی بين پرده‌های پرتوافكنی(مثلاً در "display")، حفاظت(مثلاً در "screening somebody from press")، و انتخاب(صافيها، تمايلات) ايجاد كرده است. در حاليكه كدها محافظت و انتخاب در فضای سايبر را اداره می كنند، پرده‌های پرتوافكنی سه محيط فضايی بنيانی را به هم پيوند می‌دهد، آنها گرايشی جديد در معماری را بيان می‌كنند. برای شروع، آنها تعريفش را تغيير می‌دهند.
هنگامی كه دسترسی به وب موجود باشد، صفحه نمايش(در هر شكلی كه ظاهر شود) پنجره‌ای به سوی مضامين ادراكی جهان است. نقش آنرا می‌توان به شبكيه چشم انسان تشبيه نمود، زيرا بروز تصاويری را ممكن می‌سازد كه هم ضبط مدارك بصری و هم پردازش استراتژيهای دريافت و تفسير را منعكي می‌كند.
درست همانطور كه نصاوير به سادگی در ذهن ما بازتابانده نمی‌شوند بلكه هميشه توسط مغز ما ساخته می‌شوند، تصاوير در صفحه نمايش نيز نتيجه يك جريان ممتد از پردازش است. شبكيه از سلولهای مغزی ساخته شده است كه در داخل چشم در بخش پيرامونی بدن قرار داده شده است. بنابراين رشته و مخروطی كه تصوير را دريافت و پردازش می‌كنند بيرونی‌ترين سلولهای مغز هستند. به همين شكل، فوتونها و پيكسلهايی كه محتويات صفحه نمايش را نشان می‌دهند، خارجی‌ترين اجزای سازمان بسيار پيچيده و هميشه در حال تغيير فضای سايبر هستند. تشابه و همراهی صفحه‌های نمايش و شبكيه با ظهور حوزه جديد "ويتريونيك" يا "نمايش پويشی شبكه‌ای" بيشتر می‌شود، كه در آن يك سيستم نمايش ويدئويی تصاوير را بوسيله يك عينك يا حتی از طريق لنز بر روی شبكيه می‌تاباند.



قبلی




........................................................................................

Home