فرمها / معناها |
اين وبلاگ روزنوشتهای من درباره مسايليست كه برايم اهميت دارند
|
Saturday, December 06, 2003
٭ سالن اصلی تئاتر شهر نياز به تعمير دارد. بر روی صحنه مشغول كشتن سياوش هستند، اما ذهن من در سقف سالن گير كرده است. يكی از كارهای پری صابری را كه ببينی، انگار همه كارهايش را ديدهای. داستانهای اسطورهای و معروفی را كه استفاده میكند همه شنيده يا خواندهاند، میماند فقط نحوه نقل كردن داستان كه تقريباً در همه كارهايش مشابه است؛ مقداری رقص و آواز همراه با موسيقی زنده. تنها صدای زيبای سهيلا پورگرامی است كه لحظاتی حواس انسان را به تئاتر بازمیگرداند. يك سری نواقص، در همه تئاترها به چشم میخورد: مثلاً ضعف شديد طراحی صحنه و احساس كمبود كمی بازيگران متبحر تئاتر. البته نبايد فراموش كرد كه تئاتر نيز مثل سايرموضوعات فرهنگی، در اين كشور مورد كم لطفی قرار میگيرد و كمك چندانی به آن نمیشود. خيلی خوب شد كه در دوران ستمشاهی اين مجموعه تئاتر شهر ساخته شد. البته بلافاصله بايد بگويم خيلی خوب است كه در آن دورانِ سياه و ظلمت موزه هنرهای معاصر، فرهنگسرای نياوران، سينماها و خيلی چيزهای ديگر ساخته شد. شايد هم بنا به صلاحديد بزرگان مملكت پس از انقلاب بسيار شكوهمند اسلامی، ديگر نيازی به اين مكانهای توليد فساد و فحشا نبوده است. اصولاً فرهنگ يعنی اسلام و محل تجلی آن هم مسجد است و مصلی. همانطور كه احتمالاً خبر داريد، محوطه ضلع جنوبی تئاتر شهر كه پاركينگ آن محسوب میشده را قرار است تبديل به مسجد كنند و معلوم نيست كه مراجعه كنندگان به تئاتر شهر، در آن كوچه پس كوچههای تنگ چهارراه وليعصر و پارك دانشجو، ماشين خود را كجا بايد پارك كنند. احتمالاً قرار است نور آن مسجد بر ظلمت و فساد آن ساختمان كثيف تئاتر شهر بتابد و آن منطقه را از نجاست هنر پاك كند. بنشينيم و شاد باشيم و از بركات حكومت اسلام و مسلمين لذت ببريم.
........................................................................................نوشته شده در ساعت 12/06/2003 11:21:00 PM توسط كاميار Friday, December 05, 2003
٭ در طی سالهای گذشته نبود قانونی برای برگزاری مسابقات معماری، يكی از معضلات اصلی مسابقات برگزار شده در ايران بوده است. اما بالاخره شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 513 مورخ 1381/12/20 به پيشنهاد فرهنگستان هنر، آييننامه جامع برگزاری مسابقات طراحی معماری و شهرسازی را تصويب كرد. البته در كشور ما هميشه نبود قانون مشكل نبوده، بلكه اجرای قوانين تصويب شده نيز از مشكلاتی بوده كه هميشه در بخشهای مختلف ديده میشده است. جدای از اين، مسلماً از نظر اهل فن اين آييننامه بايد دارای ايراداتی باشد، اما وجود آن بهتر از نبودش است. زمانی ايرادهای اين آييننامه عيان میشود - اگر ايرادی وجود داشته باشد - كه به طور كامل به اجرا گذاشته شود و برگزاركنندگان مسابقات معماری و شهرسازی خود را ملزم به اجرای آن بدانند. متن اين آييننامه در شماره38/بهار82(شماره سوم دوره جديد) فصلنامه آبادی به چاپ رسيده است و بسيار مفيد خواهد بود كه معماران و شهرسازان و كليه شركت كنندگان در مسابقات طراحی معماری و شهرسازی از مفاد آن مطلع باشند، زيرا اين اطلاع آنان، خود ضامنی برای اجرای آن خواهد بود. اين مصوبه به امضای سيدمحمد خاتمی، رييس جمهور و رييس شورای عالی انقلاب فرهنگی رسيده است.
نوشته شده در ساعت 12/05/2003 05:35:00 PM توسط كاميار
٭
........................................................................................![]() خيلیها با من هم نظر نيستند، ولی من واقعاً بوی echo را میپسندم. نوشته شده در ساعت 12/05/2003 04:37:00 AM توسط كاميار Tuesday, December 02, 2003
٭ دوشنبه 10 آذر 1382
........................................................................................معماری هوشمندانه 38. شكلدهیِ ريشهها يك بخش از فضای سايبر، نقشه رشتههای(ريشههای) خودش است (استپلس، 1995). بيشتر از آنكه نسبتی بيرونی با بازنمود دادهها داشنه باشيم، ما در حال هدايت كردن پيوندها در درون دادهها هستيم (مارتين دوج و راب كيچين، 2001). مغز، يك وسيله هدايتِ رابطهدارِ متنـبنيادِ پويا، و Starrynight در Rhizome.com از برجستهترين مثالهای اين دسته هستند. اين ابزار عالی و آسان برای استفاده، نه تنها به شخص كمك میكند تا آن چيزهايی كه در پايگاه دادههای قابل توجه اين مجله پيدا كند بلكه كمك میكند تا يك ايده نمونه از چگونگی ارتباط زمينههای مختلف با كليك كردن بر هر يك از ستارههايی كه آسمان آبی تيره را پر میكنند، به دست آورد. نمايش اينها و ساير انواع پايگاه دادهها به كاربر اجازه میدهد تا يك ديد كلی از دستهبنديهای اسناد و مطالب يا بستگيها بين حوزههای متفاوت علايق فراهم كند. شايد يكی از دلپذيرترين چيزها درباره جغرافيای سايبر اين باشد كه اين اصطلاح به هر منظوری به كار رود، به نوعی هميشه به سازشپذيری فضاهای مجازی، واقعی و ذهنی اشاره دارد. موتورهای جستجو موتورهای جستجو از ابزار ضروریِ شناختیِ(cognitive) فضای سايبر هستند. آنها معادل توانايی تحقيق و پرس و جوی ما چه به لحاظ ذهنی و چه به لحاظ اجتماعی، هستند. از زمان اختراع !Yahoo در سال 1994، اختراع ديگری كه به لحاظ اهميت در گسترش وب به همان اندازه اهميت دارد MOSAIC است، موتور جستجوگری كه برای در سطوح بالاتری از پيشرفت بسط داده شده بود. دستههای متفاوتی وجود دارد و تفاوتها بر اساس روشی كه آنها اطلاعات را میتراشند و استخراج میكنند، بنا شده است. فهرستهای راهنما و موتورهای جستجو از انواع ابتدايی ابزار كاوش هستند. در فهرستهای راهنمايی مانند !Yahoo، پيوندها به صورت خودكار درنيامدهاند اما دادهها در دستههايی كه توسط مردم به صورت سلسله مراتبی مرتب شدهاند، وارد شده است. ابزارهايی معروف به خزندهها(crawlers)، موتورهای جستجوی واقعی هستند زيرا به طور خودكار يك سايت را برای واژه كليدی(keyword) يا گروهی از واژگان كليدی مرور میكنند و از طريق لينكها، از سايتی به سايت ديگر میخزند. بعضی از به اصطلاح موتورهای جستجوی دورگه(hybrid) يا متا(meta)، خودكار بودن و وارد كردن دادهها توسط مردم واقعی را با هم تركيب میكنند. موتورهای متا دسترسی همزمان به موتورهای جستجوی مكمل متعددی را فراهم میكنند و واژگان كليدی را به خوبی جستجوهای طبقهای نمايش میدهند، و به فرمانهای گوناگونی برای كمك به معين كردن جستجو پاسخ میگويند. قبلی نوشته شده در ساعت 12/02/2003 12:59:00 AM توسط كاميار
|